Санкай – кераміка імператорів або Ода Зеленому кольору

санкай, кераміка, ручна робота, кераміка ручної роботи, троць, косівська кераміка, гуцульська кераміка, кераміка троць, kosiv ceramics, sgraffito, ceramics, косівська кераміка купити, кераміка купити

Санкай – кераміка імператорів або Ода Зеленому кольору

Ми вже якось згадували про санкай у нашому блозі, та хотілося б розповісти, а головне – показати, трохи більше. Історія китайської кераміки довга, цікава та насичена деталями. Порцеляна вже давно була візитівкою Китаю та стала предметом колекціонування для багатьох поціновувачів Західного Світу. І якщо біло-блакитну чи поліхромну порцеляну або монохромну кераміку європейці колекціонували давно, то про санкай нічого не було відомо аж до початку минулого століття. У 1920-х роках, в процесі будівництва залізниці на півночі Китаю, було знайдено старі поховання періоду династії Тан (618–907 рр.). Саме там була знайдена кераміка санкай – з білим тлом, покрита зеленою та жовто-коричневою фарбою. Рідкісними є вироби з використанням синього кольору.

Багато виробів, знайдених в процесі розкопок, належать до елементів поховального ритуалу. Сюзанна фон Драхенфельс вважає, що це частково зумовлено білим тлом виробів – адже білий є кольором трауру в китайській культурі. Подальші знахідки, однак, довели, що санкай, хоч і був керамікою дорогою та ексклюзивною, та використовувався і для експорту до країн Східної Азії. Також помітний вплив активної зовнішньої торгівлі Китаю – в скульптурах майстри відтворювали верблюдів, слонів, купців та мандрівників.

Власне, імпорт та експорт відіграв важливий вплив на цю історію – кераміку з використанням зеленої фарби (окис міді) та свинцевою поливою робили ще за династії Хань:

«Кераміка з зеленим кольором використовувалася ще з часів династії Хань (206 р. до н.е. – 220 р. н.е. – примітка перекл.) у Китаї, і є дані, що сам санкай трохи передував періоду Тан, з яким він значною мірою пов’язаний.»

A History of the Silk Road
Jonathan Clements

«Династія Тан – це перший великий період китайської кераміки та Золотий вік середньовічного Китаю. Це був відносно мирний та стабільний період, який сприяв видатній творчості у мистецтві та літературі, динамічній експансії на політичній та військовій аренах та територіальної експансії.


Торгівля по Шовковому шляху була значно порушена багаторазовими вторгненнями Монголії. Імпортні матеріали були недоступні, і використання свинцевої глазурі було припинено. Але за династії Тан Шовковий шлях був знову відкритий, а безпека торгових шляхів через Центральну Азію забезпечила зв’язок Китаю із країнами Заходу, зокрема Іраном та Індією. Як наслідок – активна зовнішня торгівля та культурний обмін.
…»

The Art of the Table: A Complete Guide to Table Setting, Table Manners, and …
Suzanne Von Drachenfels

«Династія Тан також асоціюється з певним видом кераміки, яка представлялась на багатьох сувенірних ринках Шовкового шляху – погляньте на скульптури танцюристок, коней, страшних храмових охоронців та купців, що ведуть верблюдів, і все це в характерному кольоровому поєднанні “яйця та шпинату” – білого, зеленого, коричневого та іноді синього. Це посуд санкай (триколірний), глазурована кераміка, яку випалювали з використанням оксидів міді (для зеленого), заліза (для коричневого/жовтого) та кобальту (для синього). Основа кремово-білого кольору – біла місцева глина»

A History of the Silk Road
Jonathan Clements

«Зелений, коричнево-жовтий та іноді синій кольори наносили на вироби, що були вже один раз випалені. Фарбу наносили своєрідними плямами чи цятками, або довгими лініями та штрихами, що після другого випалу давало ефект, який потім назвали “яйце-та-шпинат”. Шляхта змагалася за найбільш дивовижні похорони, і в цей період були зроблені чудові могильні вироби – вершники, наложниці, жінки та бактріанські верблюди, елегантно та реалістично змодельовані, багато з яких зроблені в кольорах санкай. Білий, колір китайського трауру, був важливим кольором у культі предків та церемоніях поховання…»

The Art of the Table: A Complete Guide to Table Setting, Table Manners, and …
Suzanne Von Drachenfels

Та на цьому історія санкаю не закінчилась. Цю техніку та кольорову композицію китайці використовували й пізніше. Точно відомо, що в період ранньої династії Цін (1644-1910) санкай почали робити заново, зокрема в Дзіндечжені, хоча на мою скромну думку, вироби цього періоду вже не такі ефектні, як оригінали періоду династії Тан, та й колір значно відрізняється.

Вплив санкаю на розвиток кераміки у світі важко недооцінювати. Саме санкай став поштовхом для розвитку техніки сграфіто, яка пройшла довгий шлях по Східній Азії, Європі та Північній Америці. Японська кераміка Нагайо – ще один приклад сильного культурного впливу кераміки санкай.

Ваза, Японія, VIII століття

В цій кераміці нас, в першу чергу, привабив колір – цей неймовірний, насичений, але прозорий зелений колір, що розтікається по поверхні виробів. Різні відтінки зеленого, глибина та насиченість – від усього цього нам важко відірвати погляд, адже ми працюємо з таким же кольором. Це завжди цікаве відчуття – зрозуміти, що ти, так само як і гончарі в шостому-сьомому столітті, стараєшся досягти гарного відтінку, продумуєш, як саме ці кольори будуть розташовані на виробі.

Санкай вже не перший рік вражає нас – кожна нова робота, яку я знаходжу в каталогах музеїв чи на аукціонах не залишає нас байдужими. Я відкриваю для себе цю довгу та закручену історію взаємних впливів, імпорту, руху вперед та повернення до першоджерел і сподіваюсь, що хоч частинка мого захоплення передасться й вам.

В статті використані матеріали з:

“The Art of the Table: A Complete Guide to Table Setting, Table Manners, and …”
Suzanne Von Drachenfels

“A History of the Silk Road”
Jonathan Clements

The Metropolitan Museum of Art Catalog

The V&A – Museum Of Art And Design

Auction Christie’s Catalog

Auction Bonhams Catalog

Поширити / Share

Поділитися на facebook
Поділитися на twitter
Поділитися на pinterest
Поділитися на email
Марія-Тереза / Maria-Tereza

Марія-Тереза / Maria-Tereza

Людина-оркестр нашої майстерні, веде блог про повільне життя, кераміку та творчість.

Literally, one-man band. Writes about slow living, ceramics and creativity

error: Content is protected!